Png File
جستجو کردن
Close this search box.

بوم کسب و کار چیست؟

تلگرام
واتساپ
توئیتر
ایمیل
5/5 - (1 امتیاز)

بوم مدل کسب و کار یک نمایش بصری از یک مدل کسب و کار است که تمام عوامل استراتژیک کلیدی را برجسته می کند. به عبارت دیگر، این یک مرور کلی، جامع و کامل از عملکرد شرکت، مشتریان، جریان های درآمد و موارد دیگر است.

بوم مدل کسب و کار چه می کند؟

بوم مدل کسب و کار یک ابزار تجاری است که برای تجسم تمام اجزای سازنده زمانی که می خواهید یک کسب و کار را شروع کنید، از جمله مشتریان، مسیر رسیدن به بازار، پیشنهاد ارزش و امور مالی استفاده می شود.

چرا کارآفرینان از بوم کسب و کار استفاده می کنند؟

به شکل خلاصه: «بوم مدل کسب‌وکار به تجسم آنچه مهم است کمک می‌کند و کاربران را وادار می‌کند تا به حوزه‌های کلیدی بپردازند.» همچنین می‌تواند توسط یک تیم (کارمندان و/یا مشاوران) برای درک روابط و دستیابی به توافق‌ها استفاده شود.

هر کسب و کاری به چه چیزی نیاز دارد؟

7 چیزی که هر کسب و کاری به آن نیاز دارد را خوب مطالع کنید:

  1. یک ایده یا یک رویا. نه فقط هر ایده، هر چند. شما به یک ایده قابل اجرا نیاز دارید …
  2. عشق یا اشتیاق به مفهوم.
  3. سرسختی و سرسختی.
  4. تجربه، دانش، آموزش و پرورش.
  5. یک طرح یا نقشه راه
  6. پول
  7. کمک و کمک و کمک در طول راه.

چگونه یک بوم تجاری بنویسم؟

نحوه پر کردن بوم مدل کسب و کار به این شکل است که در هر مرحله باید به سوالات متفاوتی پاسخ بدهید. اصولا این کار را از طریق فرم طراحی شده که به شکل قالب آماده ایست انجام می دهند و به هر پرسش در بخش مرتبط با خودش پاسخ می دهند:

مرحله 1: نام بردن از هدف کسب و کار. …

مرحله 2: مشتریان و ارزش های پیشنهادی …

مرحله 3: کانال ها و روابط با مشتری. …

مرحله 4: منابع کلیدی، فعالیت های کلیدی و شرکای کلیدی. …

مرحله 5: ساختار هزینه و جریان درآمد. …

مرحله 6 : پیوند جعبه ها + مرتب کردن.

دانلود فرم خام بوم کسب و کار

برای دانلود فرمت خام بوم کسب و کار بروی لیک زیر کلیک کنید:

دانلود فرم

 

8 بخش مهم بوم مدل کسب و کار چیست؟

  • قسمت مشتریان.
  • ارتباط با مشتری.
  • کانال ها
  • جریان های درآمد
  • فعالیت های کلیدی
  • منابع مهم.
  • شرکای کلیدی
  • ساختار هزینه.

 

انواع منابع کلیدی در بوم کسب و کار

منابع نقش بسیار حیاتی و مهم در موفقیت یک کسب و کار دارند و تلاش یکی شرکت باید در جهت دستیابی راحت و ارزان به منابه کلیدی باشد. در دنیای امروز شرکتی موفق تر است که منابع بیشتر و در دسترسی تری دارد. انواع منابع در بوم کسب کار شامل:

  • منابع فیزیکی: این دسته شامل دارایی های فیزیکی مانند تاسیسات تولیدی، ساختمان ها، وسایل نقلیه، ماشین آلات، سیستم ها، سیستم های نقطه فروش و شبکه های توزیع می شود.
  • مالکیت معنوی.
  • منابع انسانی.
  • منابع مالی.

انواع بیزینس مدل در دنیا

به شکل کلی ما 4 نوع مدل کسب و کار در دنیا داریم که برای هر کدام باید بوم های کسب و کار متفاوتی بنویسیم. هر کدام از مدل های کسب و کار در دنیا نکات و پیچیدگی های خاص خود را دارد و موفق بودن یک کسب و کار در یک مدل تضمین کننده موفقیت آن در مدل های دیگر نیست. به عنوان مثال موفقیت دیجی کالا در خرده فروشی تضمین کننده موفقیت آن شرکت در صنایع سنگین نیست.

ما در اینجا در مورد 4 نوع مدل کسب و کار داریم:

  • مدل‌های کسب و کار به کسب و کار (B2B)
  • مدل های کسب و کار به مصرف کننده (B2C)
  • مدل های مبتنی بر اشتراک
  • مدل کسب و کار بر حسب تقاضا.

 

 

تقسیم بندی جدید از بیزنس مدل در دنیا

جدیدا مدل های بیزینس در دنیا را در تقسیم بندی بست داده شده ای ارائه کرده اند که شامل موارد زیر می باشد:

(بسیاری از کسب‌وکارها از جریان‌های درآمدی متعدد کسب درآمد می‌کنند، به این معنی که مدل‌های کسب‌وکار آن‌ها شامل چندین نوع از این مدل هاست)

  • مدل خرده فروش.
  • مدل سازنده.
  • مدل هزینه برای خدمات
  • مدل اشتراک.
  • مدل بسته بندی.
  • مدل محصول به عنوان خدمات
  • مدل لیزینگ
  • مدل فرانشیز.

تقسیم بندی جدید از بیزنس مدل در دنیا

فعالیت های کلیدی در بوم کسب و کار  چیست؟

فعالیت های کلیدی (key activities) کارهایی هستند که برای افزودن ارزش انجام می دهید. این اغلب به عنوان بخشی از تمرین های برنامه ریزی استراتژیک مانند بوم مدل کسب و کار مستند می شود.

مهمترین قسمت بوم مدل کسب و کار چیست؟

شاید مهم ترین بخش از بوم شما، بخش های مشتریان باشد. اگر ندانید که کسب و کار شما به چه کسی خدمات می دهد، هرگز نمی توانید به آنها بفروشید. شما باید بفهمید که مشتریان شما چه کسانی هستند و چرا از شما خرید می کنند.

قلب بوم مدل کسب و کار چیست؟

مشتریان! مشتریان قلب هر مدل کسب‌وکاری را تشکیل می‌دهند و به منظور ارائه خدمات بهتر به مشتریان و جلب رضایت آنها، یک شرکت ممکن است آنها را در بخش‌هایی با نیازها، رفتارها و سایر ویژگی‌های مشترک گروه‌بندی کند.

 

بهترین مثال های بوم کسب و کار

بهترین مثال های بوم کسب و کار در دنیا وجود دارند که می توانند برای ما به عنوان یک الگو در نظر گرفته بشوند. برای بررسی بهترین نمونه های بوم کسب و کار متن زیر را مطالعه کنید.

 

مدل بوم کسب و کار Swiggy

مدل کسب و کار Swiggy یک چارچوب فناوری پیشرفته و نوآورانه برای ایجاد یک رابطه معنادار بین غذاخوری ها و رستوران ها ایجاد کرده است. عملیات تجاری Swiggy شامل تحویل غذا بر اساس تقاضا است و ساختار به کاربران امکان انتخاب و دریافت تحویل درب منزل را می دهد.

 

مدل بوم کسب و کار Swiggy

مدل بوم کسب و کار استارباکس

 

مدل کسب و کار استارباکس چارچوبی محکم برای مقابله با عملیات تجاری خود در سراسر جهان دارد. ساختار برند مبتنی بر ارزش‌ها است، زیرا محصولات با کیفیت برتر و خدمات بی‌عیب و نقص از طریق فروشگاه‌های تحت مدیریت شرکت و دارای مجوز سروکار دارد.

 

مدل بوم کسب و کار استارباکس

 

مدل بوم کسب و کار Spotify

 

مدل کسب و کار Spotify بر اساس چارچوبی ساخته شده است که شامل خدمات مبتنی بر اشتراک و فریمیوم است. مدل مبتنی بر درآمد یک سرویس پخش بر اساس تقاضا است که با کمک اشتراک های پولی و تبلیغات درآمد کسب می کند.

مدل بوم کسب و کار Spotify

مدل بوم کسب و کار سامسونگ

 

مدل کسب و کار سامسونگ شامل یک ساختار کنگلومرا است که بر یکپارچه سازی زنجیره تامین عمودی و بهبود حجم تولید تمرکز دارد. چارچوب شرکتی به شرکت کمک می کند تا طیف گسترده ای از حضور محصولات خود را در سراسر جهان گسترش دهد.

 

مدل بوم کسب و کار سامسونگ

 

مدل کسب و کار IBM

 

مدل کسب و کار IBM طرح کلی است که به اداره و مدیریت فعالیت‌ها، قابلیت‌ها و پیشنهادات تجاری مرتبط با بخش‌های خدمات مختلف مانند نرم‌افزار و سخت‌افزار رایانه، هوش مصنوعی و رایانش ابری کمک می‌کند.

مدل کسب و کار IBM

 

مدل بوم کسب و کار گروپون

مدل کسب و کار Groupon به عنوان یک پلت فرم آنلاین محلی عمل می کند که هم خریداران بومی و هم فروشندگان مقیم را به هم متصل می کند. این مدل بر اساس دو اصل اقتصاد شبکه و صرفه جویی در مقیاس است که در آن محصولات با قیمتی با تخفیف به مشتریان ارائه می شوند و بازرگانان می توانند فروش بیشتری ایجاد کنند.

مدل بوم کسب و کار گروپون

مدل بوم کسب و کار گوگل

مدل کسب و کار گوگل یک چارچوب چند وجهی و با تمرکز خرد است که برای ایجاد یک جریان درآمد موثر از فناوری کمک گرفته است. گوگل از سیاست های بازاریابی تهاجمی خود می بالد و با طیف گسترده ای از محصولات و خدمات در مجموعه خود، اینجاست تا درازمدت بماند.

مدل بوم کسب و کار گوگل

مدل بوم کسب و کار لینکدین

مدل کسب‌وکار لینکدین از مدل فریمیوم پشتیبانی می‌کند که برای ویژگی‌های اصلی و غیرقابل پرداخت هزینه‌ای ندارد. این چارچوب برای کمک به جویندگان کار و استخدام کنندگان در جستجوی موقعیت شغلی مورد نظر و کارمند بالقوه ایجاد شده است

مدل بوم کسب و کار لینکدین

مدل بوم کسب و کار نتفلیکس

مدل کسب و کار نتفلیکس یک ساختار مبتنی بر اشتراک است که خدمات ویدئویی و استریم درخواستی را ارائه می دهد. پلتفرم ارائه‌دهنده محتوا، فناوری را در چارچوب اصلی خود یکپارچه کرده است و بنابراین خدمات مبتنی بر اینترنت متعددی را به مشتریان جهانی خود ارائه می‌کند.

 

مدل بوم کسب و کار نتفلیکس

مدل بوم کسب و کار یوتیوب

مدل کسب و کار یوتیوب یک مفهوم مبتنی بر تبلیغات است که در آن شرکت از طریق اشتراک، YouTube Premium و تبلیغات درآمد ایجاد می کند. اگرچه دسترسی به بیشتر محتوا رایگان است، اما این شرکت توانسته است به یکی از درآمدزاهای برتر در جهان تبدیل شود

 

مدل بوم کسب و کار یوتیوب

 

مدل بوم کسب و کار شیائومی

مدل کسب و کار شیائومی شامل ساختاری است که سخت افزار نوآورانه و با کیفیت و تجربه کاربری کارآمد را تشویق می کند. سبد محصولات این سازمان مبتنی بر وب شامل طیف گسترده ای از محصولات و خدمات مرتبط است تا از بهره وری بهتر و کارایی بالا با قیمت های مقرون به صرفه اطمینان حاصل شود.

 

مدل بوم کسب و کار شیائومی

 

مدل بوم کسب و کار تسلا

مدل کسب و کار تسلا یک ساختار فروش و خدمات مستقیم است که به ساخت و طراحی جنبه‌های پنل‌های خورشیدی و خودروهای الکتریکی می‌پردازد. چارچوب یکپارچه عمودی شرکت به ارائه خدمات مثال زدنی و افزایش تجربه خرید برای حفظ وفاداری به برند کمک می کند.

مدل بوم کسب و کار تسلا

 

مدل بوم کسب و کار اینستاگرام

مدل کسب و کار اینستاگرام یک برنامه شبکه اجتماعی با ساختاری در حال تکامل و منحصر به فرد است. در ابتدا، به کاربران اجازه می داد تا فیلم ها و عکس ها را کلیک کنند و به اشتراک بگذارند، اما اکنون به یک برنامه کاربردی برای برندهایی تبدیل شده است که می خواهند فعالیت ها، محصولات، خدمات و غیره خود را تبلیغ کنند.

مدل بوم کسب و کار اینستاگرام

 

مدل بوم کسب و کار مک دونالد

مدل کسب‌وکار مک‌دونالد مبتنی بر چارچوب حق رای است و بر مفهوم «برنامه‌ریزی برای برد» متمرکز است. استراتژی شرکت این است که تا آنجا که ممکن است شعبه های فرانشیز را باز کند تا حضور آن در سراسر جهان گسترش یابد و به راحتی از مدل کسب و کار خود درآمد ایجاد کند.

 

مدل بوم کسب و کار مک دونالد

 

مدل بوم کسب و کار توییتر

مدل کسب‌وکار توییتر یک ساختار خبری فوری است که به به‌روزرسانی و اشتراک‌گذاری اخبار به یکباره و بدون هیچ واسطه‌ای کمک می‌کند. کاربران می توانند از طریق هشتگ های پرطرفدار به اخبار در زمان واقعی دسترسی پیدا

کنند. سایت شبکه اجتماعی و پلت فرم میکروبلاگینگ از طریق صدور مجوز داده و تبلیغات درآمد ایجاد می‌کند

مدل بوم کسب و کار توییتر

 

مدل بوم کسب و کار مایکروسافت

مدل کسب و کار مایکروسافت مبتنی بر ساختاری مبتنی بر فناوری است که به طراحی، ایجاد، پشتیبانی، بازاریابی و صدور مجوز محصولات و خدمات مرتبط با نرم افزار می پردازد. مدل متنوع پراکنده در طیف وسیعی از محصولات و خدمات همراه با تبلیغات آنلاین در بازار جهانی به شرکت در کسب درآمدهای کلان کمک می کند.

 

مدل بوم کسب و کار مایکروسافت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چه چیزی میخوانید

مقالات مرتبط