Png File
جستجو کردن
Close this search box.

بیزینس مدل چیست؟

تلگرام
واتساپ
توئیتر
ایمیل
5/5 - (6 امتیاز)

اصطلاح مدل کسب و کار به طرح یک شرکت برای کسب سود اشاره دارد. محصولات یا خدماتی را که کسب و کار قصد فروش آن را دارد، بازار هدف شناسایی شده و هر گونه هزینه پیش بینی شده را مشخص می کند. مدل‌های کسب‌وکار هم برای کسب‌وکارهای جدید و هم برای کسب‌وکارهای جدید مهم هستند.

 

بیزینس مدل

اهمیت مدل های کسب و کار

مدل کسب و کار به هدف قرار دادن پایگاه مشتری برای شرکت کمک می کند. در ایجاد استراتژی های بازاریابی، پیش بینی درآمدها و هزینه ها با در نظر گرفتن نوع مدل های کسب و کار و مشتریان کمک می کند.

هر سرمایه‌گذاری باید مدل کسب‌وکار را مرور کند تا از مزیت رقابتی شرکت آگاه شود. درک مدل کسب و کار به سرمایه گذاران کمک می کند تا درک بهتری از داده های مالی داشته باشند.

تعریف بیزینس مدل (Business Model)

مدل کسب و کار چارچوبی است که نحوه عملکرد سازمان، دستیابی به اهداف و اهداف خود و ایجاد درآمد را توضیح می دهد. این نمایشی از جنبه های اصلی آن است و توضیح می دهد که چگونه یک سازمان قرار است به هدف خود برسد.

بیزینس مدل الکترونیک چیست؟

مدل کسب و کار تجارت الکترونیک یک چارچوب مفهومی است که هدف، اهداف و اهداف آن و چگونگی دستیابی به آنها را در چرخه کوتاه مدت و بلند مدت توضیح می دهد. استراتژی‌های تجاری برای ساختارهای C2B، C2C، B2B و B2C وجود دارد و خرید و فروش برای کسب سود یک هدف مشترک است.

مشاور بیزینس مدل کسب و کار

دکتر محسن سیفی یکی از بهترین مشاوران بیزینس مدل کسب و کار در ایران می باشند. دکتر محسن سیفی همچنین مدیر تیم مشاوران hibrand.ir  می‌باشند. دکتر محسن سیفی مشاور برند سازی و طراحی گیمیفیکیشن را از سال های ابتدایی تحصیلا تکمیلی خود آغاز کرد و رزومه اجرایی زیر را در زمینه برند سازی و  مشاوره بازاریابی دارد:

  • رئیس کمیته گیمیفیکیشن در انجمن بازاریابی ایران
  • تالیف و ترجمه 8 کتاب در حوزه برند سازی و بازاریابی
  • دبیر علمی اولین کنفرانس بازی پردازی و جایزه ملی گیمیفیکیشن
  • دارای سوابق و طرح های اجرایی در حوزه برند سازی و بازاریابی
  • مدرس بیش از 70 عنوان دوره های متعدد در زمینه برند سازی و بازاریابی

دکتر محسن سیفی

برای مثال، شرکت A را در نظر بگیرید که بازی‌های ویدیویی را اجاره و می‌فروشد. بنابراین این شرکت وارد تجارت بازی های ویدیویی می شود. این شرکت پس از صرف 3 میلیون برای موجودی های خود برای بازی های ویدیویی، 5 میلیون سود کسب می کرد. بنابراین، مجموع حاشیه سود ناخالص 2 میلیون است. اینترنت وارد بازار شد و شرکت اکنون مجبور است مدل کسب و کار خود را با در نظر گرفتن اینترنت تغییر دهد تا بتواند در بازار بقا کند. بنابراین در نتیجه هزینه نگهداری موجودی و هزینه توزیع نیز کاهش می یابد. از آنجایی که هزینه ها باعث کاهش سود می شود افزایش می یابد.

مشاور بیزینس مدل کسب و کار

انواع بیزینس مدل

ما در اینجا در مورد 4 نوع مدل کسب و کار بحث خواهیم کرد:

  1. 1. مدل های کسب و کار به کسب و کار (B2B):

هنگامی که معاملات یا معاملات بین دو شرکت یا تجارت انجام می شود، این نوع از مدل کسب و کار به عنوان مدل های تجاری به کسب و کار شناخته می شود. این نوع مدل بیزینس دارای قابلیت پیش بینی بازار خوب و ثبات

بازار بیشتر است. از آنجایی که فروش تحت B2B به صورت عمده انجام می شود، این مدل منجر به کاهش هزینه برای مشاغل می شود. بهترین نمونه از این نوع مدل کسب و کار در هند InterMesh است که یک بازار عمده فروشی B2B است. این میلیون ها محصول را به مشتریان خود ارائه می دهد که شامل لوازم الکترونیکی مصرفی، ماشین آلات، پوشاک و بسیاری موارد دیگر می شود.

  1. 2. مدل های کسب و کار به مصرف کننده (B2C):

مدل کسب و کار تجاری-به-مصرف کننده مدلی است که به مشاغلی اطلاق می شود که خدمات یا محصولات خود را مستقیماً به مصرف کنندگانی که کاربران نهایی محصولات یا خدمات هستند می فروشند.

تقاضای مداوم برای محصولات وجود دارد زیرا اقلام ضروری را فراهم می کند. بنابراین خطر نوسانات تقاضا را از بین می برد و به حفظ ثبات در تجارت کمک می کند. از آنجایی که تماس مستقیم با مشتری وجود دارد، بنابراین اطلاعات به طور مستقیم و آسان با آنها به اشتراک گذاشته می شود.

به مشتریان محصولاتی با قیمت پایین در مقایسه با رقبا داده می شود تا کسب و کار به خوبی اجرا شود. نمونه ای از مدل کسب و کار به مصرف کننده، Avenue Supermart است که کالاها را مستقیماً در اختیار مشتریان خود قرار می دهد.

انواع بیزینس مدل

3. مدل های مبتنی بر اشتراک:

هر کسب و کار مبتنی بر برنامه یا شرکت های نرم افزاری دارای مدل های تجاری مبتنی بر اشتراک هستند. آنها محصول خود را به عنوان یک بار خرید ارائه می دهند و در ازای آن شرکت درآمد ماهانه یا سالانه کسب می کند.

 

این نوع مدل کسب و کار به شرکت اجازه می دهد تا با دادن فرصتی به مشتری برای پرداخت هزینه خرید در 12 پرداخت مساوی به جای اینکه از آنها بخواهد مبلغ کامل را یکجا پرداخت کند، درآمد منظمی کسب کند. یکی از نمونه های پیشرو Infoedge برای این نوع مدل کسب و کار است.

4. مدل کسب و کار بر اساس تقاضا

این جدیدترین شکل مدلی است که با پاسخگویی فوری بر اساس نیاز ساخته شده است. تحت این نوع مدل کسب و کار به گونه ای آماده شده است که تمامی سوالات تنها با کلیک یک دکمه در عرض چند ثانیه پاسخ داده می شود.

این برای مشتریان بسیار راحت و آسان است زیرا حتی قبل از اینکه مشتریان از شهر خاصی بازدید کنند، هتل ها یا مکان های خود را رزرو می کنند. یکی از مثال‌ها make my trip است که به مشتریان اجازه می‌دهد تعطیلات را برنامه‌ریزی کنند و از قبل رزرو کنند.

مزایای بیزینس مدل

مزایای بیزینس مدل متنوع و زیاد است که در زیر به بخشی از آنها اشاره کرده ایم:

  • یک مدل کسب و کار خوب به شرکت مزیت رقابتی در صنعت می دهد.
  • یک مدل کسب و کار قوی برای شرکت شهرت خوبی در بازار ایجاد می کند و سرمایه گذاران را تشویق می کند که در شرکت سرمایه گذاری کنند.
  • قوی کردن مدل کسب و کار منجر به سود مداوم کسب و کار می شود که منجر به افزایش ذخیره نقدی و سرمایه گذاری های جدید می شود.
  • مدل کسب و کار اثبات شده ثبات مالی را در سازمان به ارمغان می آورد.

مدل های کسب و کار دارای معایبی نیز هستند.

مزایای بیزینس مدل

معایب بیزینس مدل

  • هنگامی که یک مدل کسب و کار ایجاد می شود، آنگاه اجرای ایده های جدید برای محصول محدود می شود.
  • ایجاد یک مدل کسب و کار وقت گیر است زیرا عوامل زیادی باید در نظر گرفته شوند.
  • ممکن است این احتمال وجود داشته باشد که مدل کسب و کار ممکن است نادرست باشد.
  • جدا از معایب، تهیه مدل کسب و کار قبل از شروع یک پروژه جدید الزامی است.

مثال مدل های کسب و کار

انواع مدل‌های کسب‌وکار، چارچوب‌های مفهومی یا مدل‌های کسب‌وکار مختلفی هستند که از قابلیت‌های یک واحد تجاری پشتیبانی می‌کنند و پیشنهادات آن، نحوه ارائه، چه کسانی را ارائه می‌دهد و چگونه به اهداف و اهداف خود می‌رسد، توضیح می‌دهند.

 

مدل کسب و کار Flipkart

مدل کسب و کار Flipkart دارای ساختار تجارت الکترونیکی است که بر اساس چارچوب B2C عمل می کند. Flipkart یک پلت فرم آنلاین است که به مصرف کنندگان و فروشندگان اجازه می دهد تا از فرصت های مختلف برای انجام معاملات عالی استفاده کنند.

مزایای بیزینس مدل

مدل کسب و کار eBay

مدل کسب‌وکار eBay یک پورتال با فرمت خرده‌فروشی آنلاین است که از یک پلت‌فرم حراج به یک بازار مناسب تبدیل شده است که در آن پیشنهادها، محصولات فروخته شده و هزینه‌های فروشنده دریافت می‌شود. این مدل مسئولیت تجربیات کاربر را بر عهده می‌گیرد و عمدتاً از طریق کارمزد تراکنش‌ها و تبلیغات در آگهی‌ها درآمد ایجاد می‌کند.

مدل کسب و کار eBay

مدل کسب و کار دل (Dell)

مدل کسب و کار دل یک چارچوب قوی است که ساختار آن به سازمان کمک می کند تا چندین فعالیت تجاری مانند تعمیر، فروش، طراحی و توسعه رایانه ها و محصولات و خدمات مرتبط را انجام دهد. ساختار مدل به سازمان کمک می کند تا فعالیت های خود را در سرتاسر جهان به نحو احسن انجام دهد و درآمد بالایی ایجاد کند

مدل کسب و کار دل (Dell)

مدل کسب و کار بانک ها

مدل کسب و کار بانک ها منحصر به فرد و در عین حال متفاوت از سایر مدل های تجاری است. ساختار آن برای ایجاد سود ایجاد شده است، اما فعالیت ها و میزان سود آن به نوع بخش بانکی که به آن تعلق دارد، فعالیت های مرتبطی که انجام می دهد و محصول و خدماتی که ارائه می دهد بستگی دارد.

مدل کسب و کار بانک ها

مدل کسب و کار Amway

مدل کسب‌وکار Amway مبتنی بر مفهوم فروش مستقیم است که کمک شبکه‌سازی را از یک فرد به فرد دیگر برای فروش محصولاتش از نردبان پایین می‌آورد. چارچوب بازاریابی چند سطحی دارای طیف گسترده ای از سبد محصولات است که سعی می کند از طریق معاملات خود به سود سهامداران برسد.

مدل کسب و کار Amway

مدل کسب و کار فیس بوک (Facebook)

مدل کسب و کار فیس بوک یک پلت فرم چند وجهی است که مسئولیت ایجاد یک ساختار تجاری موفق را بر عهده شبکه های اجتماعی و محیط دیجیتال می گذارد. زیرساخت فناوری مدل بر تطابق هدفمند، تبلیغات و اتصال آنلاین تأکید دارد.

مدل کسب و کار فیس بوک (Facebook)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چه چیزی میخوانید

مقالات مرتبط