Png File
جستجو کردن
Close this search box.

تعریف گیمیفیکیشن

تلگرام
واتساپ
توئیتر
ایمیل
4.5/5 - (2 امتیاز)

تعریف گیمیفیکیشن

تعریف گیمیفیکیشن در منابع متعددی آورده شده و بار ها تکرار شده است. به تازگی نگرش جدیدی نسبت به تعریف گیمیفیکیشن باز شده است که یک نگاه فرآیندی نسبت به آن دارد.

تعریف گیمیفیکیشن در سال های ابتدایی

تعریف گیمیفیکیشن در سال های ابتدایی اولین بار توس ط آقای دتردینگ و همکاران ارائه شد. گیمیفیکیشن شامل ترکیب عناصر بازی در یک زمینه غیربازی برای بهبود سطوح تعامل و تشویق کاربران به انجام اقدامات خاص است.

تعریف جدید گیمیفیکیشن

Huotari و Hamari گیمیفیکیشن را به عنوان «فرآیندی برای افزایش یک سرویس مقرون به صرفه برای تجربه‌های بازی گونه به منظور حمایت از خلق ارزش کلی کاربر» تعریف می‌کنند.

این تعریف گیمیفیکیشن را به مثابه یک فرآیند می بند که دارای ورودی ها، فرآیند و خروجی های مشخص است و هدف آن بهینه کردن تجربه کاربر از سیستم بازی وار شده می باشد.

تعریف گیمیفیکیشن از دکتر محسن سیفی

گیمیفیکیشن فرآیندی است که با استفاده از ساختار بازی ها یا خود بازی ها مکانیزم های رقابت، تعامل و مشارکت را بین افراد افزایش می دهد و  با تمرکز  بر انواع تجربه مشتری جنبه های مختلف ارزش مشتری را از سیستم بازی وار شده بهینه می کند.

جنبش گیمیفیکیشن

از زمانی که جنبش Boy Scout در سال 1908 تأسیس شد، ایده افزودن عناصر بازی به یادگیری ایده نسبتاً رایجی بوده است. بنابراین به عنوان یک مفهوم، گیمیفیکیشن چیز جدیدی نیست.

انبوهی از متخصصان از آن زمان گیمیفیکیشن را انتخاب کرده و آن را در قلمروهای جدید هیجان انگیز راه اندازی کرده اند. این افراد را به تغییر رفتار تشویق می کند و به آنها کمک می کند تا به پتانسیل خود دست یابند. پس چه کسی به تبدیل شدن گیمیفیکیشن به یک جزء اصلی سفر آموزشی کمک کرده است؟ کارشناسان گیمیفیکیشن که باید در دهه آینده مراقب آنها باشند چه کسانی هستند؟

گیمیفیکیشن به عنوان یک استراتژی

استراتژی گیمیفیکیشن فرآیندی است که از چیزی که از قبل وجود داشته است – مانند یک برنامه تلیغات، یک مارکت پلن، یک برنامه نرم افزاری یا انجمن آنلاین یا یک پلتفرم آموزشی – بتوانیم با استفاده از تکنیک های بازیو شبیه بازی برای ایجاد انگیزه و مشارکت مداوم و تعامل طولانی مدت مشتریان استفاده کرد.

چرا گیمیفیکیشن برای شرکت ها مهم است؟

مردم بازی‌های الکترونیکی را دوست دارند، همانطور که اندازه بازار نشان می‌دهد – ارزش تخمین زده شده تا سال 2015 به 112 میلیارد دلار آمریکا می‌رسد. در دنیای تجارت شرکت‌ها معمولاً از بازی‌ها برای ایجاد انگیزه و تأثیرگذاری بر کارکنان استفاده می‌کنند و به آن‌ها اجازه می‌دهند تا مهارت‌ها و رفتارهای جدید را بیاموزند. آنها همچنین از بازی‌ها برای ایجاد تعامل قانع‌کننده‌تر با مشتریان و جمع‌آوری داده‌های ارزشمند در مورد رفتار آنها استفاده می‌کنند. به‌علاوه، دولت‌هایی که می‌خواهند پیام خود را به شیوه‌ای جدید و قانع‌کننده منتقل کنند و با گروه‌های جمعیتی که دسترسی به آنها از طریق کانال‌های سنتی‌تر دشوار است، تعامل داشته باشند، از بازی در یک بافت اجتماعی استفاده می‌کنند.

مشاور گیمیفیکیشن

دکتر محسن سیفی یکی از بهترین مشاوران گیمیفیکیشن و طراحی رفتار  در ایران می باشند. دکتر محسن سیفی همچنین مدیر تیم مشاوران hibrand.ir  می‌باشند. دکتر محسن سیفی مشاورگیمیفیکیشن را از سال های ابتدایی تحصیلا تکمیلی خود آغاز کرد و رزومه اجرایی زیر را در زمینه گیمیفیکیشن دارد:

  1. رئیس کمیته گیمیفیکیشن در انجمن بازاریابی ایران
  2. تالیف و ترجمه سه کتاب در حوزه گیمیفیکیشن
  3. دبیر علمی اولین کنفرانس بازی پردازی و جایزه ملی گیمیفیکیشن
  4. دارای سوابق و طرح های اجرایی در حوزه گیمیفیکیشن
  5. مدرس دوره های متعدد در زمینه گیمیفیکیشن

بهترین تیم مشاور گیمیفیکیشن

تیم مشاوران hibrand.ir  یکی از بهترین مشاوران گیمیفیکیشن و طراحی رفتار  در ایران می‌باشند. تیم مشاور گیمیفیکیشن hibrand.ir  دارای مزیت های زیر نسبت به دیگر تیم های مشاور گیمیفیکیشن است:

  1. بهره مندی از بهترین متخصصان حوزه گیمیفیکیشن ایران
  2. آشنایی کامل علمی و عملی با حوزه بازی ها و بازی پردازی
  3. سوابق اجرایی قوی اعضا
  4. ارتباطات سازمانی و فرا سازمانی با نهاد های مرتبط با حوزه گیمیفیکیشن

گیمیفیکیشن در آموزش و یادگیری

گیمیفیکیشن در آموزش و یادگیری حوزه جدیدی است که دنیا با آن مواجه شده است. پژوهش های جدید نشان داده است این احتمال وجود دارد که بازی تأثیر قابل توجهی بر نحوه یادگیری و آموزش افراد در آینده و در طول زندگی آنها داشته باشد. با این حال، بازی چیزی بیش از اهدای جوایز و جوایز مجازی است. برای اصلاح رفتار، بازی‌ها باید تعادل چالش‌برانگیز مناسبی از ریسک و پاداش را فراهم کنند که بازی‌های تکراری را برای تعبیه مؤثر یادگیری تشویق کند. با استفاده خلاقانه، می‌توان از بازی‌ها برای درگیر کردن بهتر افراد در کارهای پیش پا افتاده استفاده کرد.

گیمیفیکیشن در برند سازی

گیمیفیکیشن در برند سازی بسیار مهم است. بازی‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که سرگرم‌کننده باشند، بنابراین بسیاری از سازمان‌ها به دنبال بازی هستند تا پیوند مثبتی با برندهای خود ایجاد کنند. یکی از راه‌ های نزدیک شدن به این موضوع، پاداش دادن به رفتار دلخواه مانند مصرف صحیح دارو یا رفتن به باشگاه است. در سطحی سطحی تر، می توان بازی هایی را طراحی کرد که صرفاً برای ارائه یک تجربه سرگرم کننده بر اساس نام تجاری که ارتباط مثبتی ایجاد می کند، وجود دارد.

گیمیفیکیشن در روانشناسی

روانشناسی زیربنای بازی پیچیده است. امتیازها، سطوح و نشان ها به خودی خود پاداش نیستند، بلکه پدیده های زیربنایی مانند موقعیت اجتماعی، هویت گروهی و شهرت هستند. بنابراین بعید است که مکانیک بازی روی همه افراد به یک شکل تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، برخی از افراد تمایل به جستجوی موقعیت دارند، در حالی که برخی دیگر ممکن است از موقعیت بیزار باشند. درک بازی در یک زمینه تجاری هنوز در مراحل ابتدایی است و این خطر وجود دارد که در برخی شرایط بازی ها واقعاً نتیجه معکوس داشته باشند. برای مثال، محرک‌های بیرونی و اغلب کوتاه ‌مدت و سطحی بازی‌ها، ممکن است انگیزه‌های درونی ارزشمندی مانند میل ساده برای عضویت در جامعه‌ای از باورها و علایق مشترک را به خطر بیندازند.

بازی های مبتنی بر مکان

بازی های مبتنی بر مکان می توانند برای پر کردن شکاف بین دنیای فیزیکی و مجازی استفاده شوند. FourSquare با نشان‌ها، شهردار-کشتی‌ها و جدول‌های لیگ ارزش خود را به‌عنوان پلتفرمی برای ایجاد وفاداری و تعامل با مشتریان نشان داده است و در عین حال اطلاعات ارزشمندی را برای کسب ‌وکارها در مورد زمان حضور مشتریان خاص در محل ارائه می‌دهد.

بهترین مشاوران گیمیفیکیشن جهان

راب آلوارز (Rob Alvarez)

Rob، AKA Professor Game، یک متخصص، سخنران بین المللی و مروج استفاده از گیمیفیکیشن در آموزش است. او خالق و میزبان پادکست بازی Professor Game است و در انتشارات IE Business School کار می کند. تمرکز او بر تجربیات یادگیری تعاملی و جذاب است. فقط با تماشای ویدیوهای راب، می توانید متوجه شوید که او به شدت به استفاده از گیمیفیکیشن برای جلب مشارکت دانش آموزان اهمیت می دهد.

دیوید چاندروس (David Chandross)

دیوید در دانشگاه رایرسون تدریس می کند و طراح/محقق اصلی بازی در Game and Train است. او همچنین از نزدیک با Sim-ONE، شبکه شبیه‌سازی مراقبت‌های بهداشتی کانادا همکاری می‌کند. او مفتخر است که در بازی سازی پزشکی اعتیاد که توسط کالج پزشکان خانواده انتاریو تامین می شود، مشارکت داشته است. دکتر چاندروس همچنین سیستم های بازی را برای بهبود حافظه در سالمندان طراحی کرده است و اکنون در حال تحقیق در مورد بهینه سازی واقعیت مجازی و فناوری فراگیر در یادگیری است.

یو-کای چو (Yu-kai Chou)

یو-کای یک کارآفرین، نویسنده، مدرس و مشاور تجاری است. او با این که یکی از اولین پیشگامان و حامیان گیمیفیکیشن بود نام خود را بر سر زبان ها انداخت. او به عنوان سخنران اصلی در زمینه گیمیفیکیشن توسط TEDx، دانشگاه استنفورد، گوگل، تسلا، لگو و اوبر و بسیاری دیگر استخدام شده است! در سال 2018، Yu-kai Octalysis را راه اندازی کرد. یک پلتفرم آموزشی و مربیگری بازی‌سازی شده برای انتقال دانش گیمیفیکیشن و تخصص علوم رفتاری خود.

کوپنز (An Coppens)

An Coppens با داشتن بیش از 15 سال تجربه، یک متخصص پیشرو در گیمیفیکیشن برای تعامل یادگیرندگان و کارکنان است. و با معرفی راه حل های خلاقانه و نوآورانه باعث تغییر رفتار می شود. در سال 2017، شرکت او، Gamification Nation برنده جایزه آژانس بازی سازی برجسته در Gamification Europe شد.

مونیکا کورنتی (Monica Cornetti)

مونیکا کورنتی به عنوان گورو شماره یک گیمیفیکیشن در جهان توسط Leaderboard رتبه بندی شد. او یک سخنران و طراح گیمیفیکیشن است که با سازمان‌ها و افرادی کار می‌کند که همه می‌خواهند به یک هدف مشترک برسند – چگونه متفاوت فکر کنیم و در نهایت به نتایج غیرمعمول دست یابیم. در واقع، مونیکا در سال 2015 و 2016 توسط “Gamification Gurus Power 100” رتبه 1 را دریافت کرد. او یکی از سخنرانان برتر در زمینه طراحی گیمیفیکیشن برای یادگیری شرکتی است.

ژیکزنت میهالی ( Mihály Czikszentmihalyi )

روانشناس مجارستانی-آمریکایی، Mihalyi Czikszentmihalyi شاید بیشتر به دلیل نامگذاری مفهوم روانشناختی Flow شناخته شده است. یک حالت ذهنی که بر بهره وری بالا تمرکز دارد (همچنین به عنوان “در منطقه بودن” شناخته می شود). جریان یکی از عوامل کلیدی گیمیفیکیشن است. در واقع، گفته می شود که آن را تسهیل می کند. برای وارد شدن به «منطقه»، یک یادگیرنده باید انگیزه درونی داشته باشد زیرا انگیزه بیرونی (پاداش) فقط آنها را تا اینجای کار می‌آورد. افزودن عناصر گیمیفای شده به آموزش به زبان آموزان کمک می کند تا بر روی محتوا تمرکز لیزری داشته باشند. براوو آقای ژیکزنت میهالی! آنها همچنین در سال 2018 در GamiCon موفق به کسب جایزه برتری در طراحی گیمیفیکیشن بدون فناوری شدند. در سال 2018 او در فهرست نخبگان متخصصان آموزش الکترونیکی قرار گرفت!

 

پیت جنکینز (Pete Jenkins)

پیت جنکینز، مدیر عامل شرکت مشاوره گیمیفیکیشن برنده جایزه، Gamification + است. همانطور که در بیوگرافی او آمده است، او این ماموریت زندگی خود را “مشغول کردن و توانمند سازی مشاغل با استفاده از قدرت بازی ها” کرده است. و این دقیقاً کاری است که او انجام داده است! پیت با حمایت بی پایان گیمیفیکیشن، به کوهی از چیزهای بزرگ دست یافته است. در سال 2014، Rise.Global در Gamification Guru’s Power 100 مقام اول را کسب کرد و در سال 2017 Gamification Europe را راه اندازی کرد.

کارل کاپ (Karl Kapp)

پروفسور کارل کاپ محقق، نویسنده و استاد فناوری آموزشی است. او 6 کتاب پرفروش از جمله “بازی سازی یادگیری و آموزش” (2012) نوشته است. سخنرانی، مربیگری و کارگاه های اصلی او در محافل گیمیفیکیشن و L&D بسیار مورد احترام است. کارل از همان روزهای اولیه پیشگام گیمیفیکیشن بوده است، و همین آینده نگری است که ما را برای دیدن حرکت بعدی او هیجان زده می کند! مجموعه ویدیویی فوق‌العاده‌ای را که کارل برای ما ضبط کرده است، تماشا کنید: Karl Kapp’s Game Thinking.

جین مک گونیگال (Jane McGonigal)

ما مطمئن هستیم که نام جین قبلاً در مغز شما جا افتاده است. جین یک طراح بازی است که تلاش می کند از فناوری موبایل و دیجیتال برای هدایت نگرش های مثبت استفاده کند. او دو کتاب پرفروش نیویورک تایمز نوشته است و در فهرست 20 زن برتر برای تماشای اپرا وینفری قرار گرفته است. با این حال، ما فکر می‌کنیم که این قسمت بعدی است که او را به یک ابرقهرمان واقعی تبدیل می‌کند… در سال 2009، جین دچار یک ضربه مغزی ناتوان شد که آن را به مثبت تبدیل کرد.

این حادثه به او کمک کرد تا بازی خود را به نام Jane the Concussion Slayer که برای کمک به درمان ضربه مغزی و سایر شرایط مانند اضطراب ایجاد شده بود، توسعه دهد. این بازی بعداً به SuperBetter تغییر نام داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چه چیزی میخوانید

مقالات مرتبط